MIETTEITÄ
#8 IHMINEN ON LAISKA…!?
Kova on otsikko ja aika tiukka väittämä. Mikä on laiskuutta? Voiko “laiskuus” olla itsestään ja ympäristöstään välittämistä? Milloin on hyvä olla laiska ja milloin ei? Tarkoittaako laiskuus totaalista pysähtymistä ja tekemättömyyttä? Vai onko se tila joka antaa mahdollisuuden jonkin asian suuremmoiselle oivaltamiselle? Nämä ovat kysymyksiä, joihin ei ole (ainakaan) oikeita tai vääriä vastauksia. Vastauksia ja näkökantoja varmaan kuinka paljon, joissa sopivuuden määrittänee tilanne.
Ajatus kirjoittaa laiskuudesta lähti liikkeelle siitä omakohtaisesta pohdinnasta, että olenko laiska, kun en meinaa saada kirjoitettua näitä blogeja. Näin on käynyt, vaikka olen antanut itselleni tavoitteen kirjoittaa näitä juttuja kaksi kertaa kuussa. Ja vaikka olen iskenyt itselleni kalenteriin joka arkipäivälle lukuhetken, niin lipsun siitäkin aika ajoin. Mites nyt sitten, kun aloitin pätkäpaaston – lipsunko siitäkin? Olenko laiska jos lipsun? Ja toisaalta onko mitään väliä jos lipsun tai olen “laiska”?
Itselle tämmöisenä tunnollisena työhevosena, tämän kaltaiset asiat jäävät kaivelemaan. Kun on luonteeltaan sellainen, että kun suunnittelee – tai tässä tapauksessa “sopii itsensä kanssa”, että nämä hommat hoidetaan – ja sitten kun asiat eivät suunnitellusti hoidu, niin alkaa kova itsetutkinta ja jopa itsensä hutkinta. Miksi? Tai oikeastaan mitä sitten?
Me elämme suorittamisen maailmassa. Kykenevyys ja pystyvyys ovat termejä, jotka ovat kuin “voimaeläimiä” tai voimakkuuden mantroja, joita toistetaan sekä noudatetaan usein hyvin orjallisesti. Erilaisten asioiden yhtäaikainen suorittaminen, kontrollointi, vireystila tai koko ajan valppaana oleminen on mahdotonta. Hanna Markuksela kirjoittaa kirjassaan “Suorituskyvyn salaisuus” (ISBN 978-952-04-2673-6) vireystilasta seuraavaa: ”Kukaan meistä ei ole aina täydellisessä kontrollissa. Elämä on arvaamatonta ja hallitsematonta, joten välillä vireystilan säätely pettää.”. Tämän asian hyväksyminen ja tiedostaminen on tärkeää. Siksi on lupa olla välillä laiska. Yksi Hannan järeä vinkki onkin pitää pyjamapäivä. Kuulostaa hauskalta ja kokeilemisen arvoiselta.
Jos palataan hetkeksi vielä noihin edellä mainittuihin omakohtaisiin riittämättömyyden tunteisiin ja termiin laiskuus niiden kautta. Vaikka nuo mainitut hommat (kirjoittaminen ja lukeminen) eivät edes ole kategoriassa “tää on tylsää”. Niin luulenpa, että laiskuuden muoto on tässä tapauksessa jonkinlainen “määriteltyjen rutiinien” välttely ja niistä luistaminen. Se on meille ihmisille tyypillistä ja usein hyvin helppoa. Eikä siinä ole mitään pahaa, etenkään kun kyseessä on tämmöiset omat jutut. Keneltä tässä mikään on pois mistään? Itseltä korkeintaan. Niin ja toisaalta mitä sitten?
Itseäni tuossa vaivaa ennemminkin tunnollisuus, kuin tunne riittämättömyydestä. Viime vuonna keväällä, kun uupumus iski, niin voisin sanoa sen olleen parasta mitä itselle tapahtui. Kyllä. Kaikesta huolimatta niin se on lopulta. Ymmärsin, että mikään muu ei ole niin tärkeää kuin kuunnella itseään ja reagoida kropan sekä mielen antamiin merkkeihin ja erilaisiin hätähuutoihin. Silloin parasta ensihoitoa – ja oman näkemykseni mukaan parasta jatkohoitoa on pysähtyä kuuntelemaan itseään. Omalla kohdallani kun kyseessä oli puhtaasti uupumus eli täysi kyvyttömyys tehdä mitään, niin pysähtyminen oli tärkeää ja sen hyväksyminen etten ole työkykyinen. Oleellista oli myöskin ymmärtää se, että on turha puskea eteenpäin kun ei jaksa. Se on tietty tunnolliselle tyypille vaikeaa, mutta myöskin lähtölaukaus ja ensimmäinen vaihe palata tolpilleen.
Tuolloin tajusin, että on lupa olla laiska. Tuolloin tajusin, että on lupa olla laiska myös sitten kun olen tolpillani. Olen onnekas, että kyseessä oli vain uupumus, johon ei liittynyt minkäänlaista masennusta. Ahdistusta kylläkin, joka oli yksi seikka joka lopulta katkaisi kamelin selän. Kuitenkin se, kuinka nopeasti tuo ahdistus katosi, kun annoin itselleni luvan olla laiska ja heikko – oli hämmästyttävää ja hämmentävän nopea “prosessi”.
Itselle laiskuus on nykyisin itsensä kuuntelemista, vaikka välillä itsesyytökset ja pohdinnat “olenkohan laiska” pirskahtelevat näkökenttään. Se, että en saa (aina) jotain tehtyä ei ole laiskuutta, vaan ymmärtämistä tyhjän tilan merkityksestä. Japanilaisessa ajattelussa on kiinnostavaa monista yksityiskohtaisista asioista huolimatta, myös kokonaisvaltainen ajattelu. Igikai on termi joka tarkoittaa jotakuinkin “elämän tarkoitusta”. Igikain kautta tarkastelet asioita joihin sinun todella kannattaa keskittyä, niin oman itsesi kautta, kuin myös muiden ihmisten tarpeiden kautta. Tätä kautta ajattelemalla huomioit niin itsesi henkisesti, osaamisesi ja toimentulosi kautta, samalla auttaen muita. Onkin hyvä kysyä aika ajoin – ja ainakin silloin kuin uuvuttaa – nämä neljä Ikigain pääkysymystä,
Mitä rakastan? Missä olen hyvä? Mitä maailma tarvitsee? Mistä minulle voidaan maksaa?
Hellikäämme itseämme. Ollaan laiskoja kun siihen on tarve.
Voit myös kuunnella tekstin täällä.
PS. Joonas Harimaa on kiteyttänyt ja koonnut Ikigai-kirjan kirjoittajien säännöt omassa blogissaan. Kirjoituksesta löytyy myös Ikigain ajatusmalli graafisesti esitettynä. Se on kiva 🙂

#43 ÄLÄ KOSKAA POIKKEA TIELTÄ
”Älä koskaan poikkea Tieltä.”
道を外れるな
”Dō o hazureru na”
on Miyamoto Musashin ”Dokkōdō” – “Yksinäisyyden tie” -teoksen kahdeskymmenesensimmäinen ja viimeinen sääntö.
“Tie” (dō) viittaa elämäämme koskevaan kokonaisvaltaiseen suuntaan.

#42 SAATAT HYLÄTÄ KEHOSI, MUTTA ÄLÄ KOSKAAN HYLKÄÄ KUNNIAASI
”Saatat hylätä kehosi, mutta älä koskaan hylkää kunniaasi.”
身を捨てても、名利を捨てるな
”Mi o sutetemo, myōri o suteru na”
on Miyamoto Musashin ”Dokkōdō” – “Yksinäisyyden tie” -teoksen kahdeskymmenes sääntö.
Ihmisarvo ja tekojemme seuraukset, niin työelämässä kuin elämässä yleensäkin.

#41 KUNNIOITA BUDDHAA JA JUMALIA, MUTTA ÄLÄ ODOTA HEILTÄ APUA
”Kunnioita Buddhaa ja jumalia, mutta älä odota heiltä apua.”
仏神を尊びて、頼み申すな
”Butsushin o tattobite, tanomi mōsu na”
on Miyamoto Musashin ”Dokkōdō” – “Yksinäisyyden tie” -teoksen yhdeksästoista sääntö.
Me uskomme eri syistä ja eri tavoilla. ”Haemme merkitystä elämään. Usko antaa elämälle syyn ja suunnan.”

#40 ÄLÄ TAVOITTELE OMAISUUTTA TAI MAATA VANHUUTTASI VARTEN
“Älä tavoittele omaisuutta tai maata vanhuuttasi varten.”
一生の間、老後のために財産や領地を求めるな
”Isshō no aida, rōgo no tame ni zaisan ya ryōchi o motomeru na”
on Miyamoto Musashin ”Dokkōdō” – “Yksinäisyyden tie” -teoksen kahdeksastoista sääntö.
Meillä Suomenniemellä on todella pitkä historia niukkuudesta.